- blogt over haar ICT-uitprobeersels in het onderwijs -

maandag 14 februari 2011

Digitale microscoop TTS getest


Vandaag kreeg ik de digitale microscoop binnen die ik bij SlimmerSpelen.nl had besteld. Ik wilde kijken of het wat was en dan eventueel vragen of ik 'm mocht declareren op school. Hij was tenslotte niet duur, vond ik... 47 euro.

En eigenlijk ben ik positief verrast. De microscoop (eigenlijk een soort webcam met een macrolens) is erg eenvoudig in gebruik. Vier ledlampjes zorgen voor de verlichting. Het bovenste deel van het 'ei' kun je draaien om scherp te stellen. Met de knop bovenop kun je een foto maken in de bijgeleverde software, die je vervolgens kunt opslaan. De dopjes zijn een soort afstandhoudertjes die je voor de lens kan zetten, om een insectje ofzo tijdelijk 'gevangen' te houden. Verder is het beeld makkelijk stabiel te houden als die dopjes erop zitten. De software is erg basic en daardoor simpel in gebruik.

Dit lijkt me erg goed te gebruiken in de onder- en middenbouw. Ik zie al een onderzoekshoek voor me met allerlei takjes en blaadjes die ze meenemen van buiten.... In de herfst de plaatjes van een champignon bekijken... Of allerlei soorten stoffen die ze op weefseltype sorteren.... Of insectjes en beestjes die ze natekenen.... Ik ga de komende tijd eens kijken wat ik er allemaal mee kan! Nog leuke tips?

Twee proeffoto's van mijn spijkerbroek en mijn trui:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten